Monday, August 18, 2014

Sendu Sedey Pedey Di Hari Raya

Cerita hari raya, sendu sedey, pedey!! 

Aku menangis macam ongila okeh! 

Benaunya pagi tu lepas settle2 semua, g ke rumah mertua, berkumpul disana untuk bersalam-salam raya, dan terus balik kampung. 

Lagi satu, aku memang takde kasut raya apatah lagi baju raya. Beli kasut Converse, aku anggap tu je lah kasut raya aku. Pakaian aku pagi raya, aku bantai jah pakai baju kurung cotton color kelabu2 kebiruan sikit, sebab aku raya itulah pakaian paling cantik yang aku ada. Match pulak dengan suami yang memakai kurta color kelabu kebiru-biruan sikit. Kalau dah pakai baju kurung cotton, memang aku selamba badak le pakai Converse aku tu. 

Tapi bila dah sampai rumah mertua, rasa macam kepoyoan aku tuh tahap tertinggi pulak, oklah tukau selipar, selipar fitflop tuh walau selesa hamat, membantu sakit lutut dan tumit aku selama ini, tapi ia juga penyumbang kepada keterpeleot-an aku sebanyak 2 kali!

Kaki termasuk dalam longkang dan prakkkk bunyiknya! Hoii! Gila tak nangis kan, aku ingat kaki aku dah patah riuk waktu tu. Terjerongoi depan pintu rumah mertua, abah aku tanya eeeiii kenapa ni? Mesti dia sesak jantung tangok aku, hahahaha.. 

Abah mertua masatu tengah pegang cucu, terus letak ke tepi nak tengok kaki menantu hantu, teros amik minyak panas, sapu2 then abah bandage kaki nih. Anak buah pulak melalak2 sebab atuk ttiba letak tempat lain, hoi, oleh kerana aku sorang serabut semua orang! Ntah hape2.

Serious lah, kaki aku bengkak le jugak, tapi tak sebengkak masa kejadian ni. Kali ni aku memang macam princess lah, tak buat kerja langsung, kaki memang lapik bantal. Hari kedua masa nak balik singgah kat rumah ibu mertua adik ipar, dia suruh bawa balik daun sasoh, layur ke api dan balot, alhamdulillah surut juga bengkak. Tapi dah nama pon kita ni isteri, manalah boleh nak baring je, mau jugak duduk bangun kan, bengkak semula lah, cumanya kali ni boleh berjalan, tadi liat lah sedikit nak g jumpa dukun patah. 

Still sampai harini, kalau banyak bergerak, kaki akan naik bengkak semula.

Kebetulan kawan ofis minta tolong jagakan kucing beliau, seronok juga bela kucing! 





 

No comments: